čtvrtek 28. ledna 2021

Levné látky jsou ... levné látky

 



Už poněkolikáté za poslední dobu se mi stalo, že jsem si koupila levnější látku (něco málo přes 100 Kč za metr) a pak hořce plakala. Když už přimhouřím oko nad častými kazy vzoru a velkou krčivostí látek, kvůli čemuž látky objednávám jen na podšívky, doruda mě dokáže rozčílit, když po předeprání látka ztratí téměř polovinu své barvy. Tmavé části vzorů nepříjemně a nerovnoměrně zešednou a když je látka tmavá celá ... škoda mluvit.

S eshopy s levnými látkami se u nás v posledních letech roztrhl pytel, ale pokud šijete a chcete, aby vám věc, s jejíž výrobou strávíte hromadu hodin, něco vydržela, investujte do kvalitní látky, vyplatí se to. Vím, že existují i výjimky, že není lehké kvalitu látky na dálku odhadnout a že hodně bolí platit za metr látky více než za plný košík v supermarketu, ale opravdu se to vyplatí.

Občas si mi někdo napíše o tipy na obchody s látkami. Většinu tipů jsem už psala před časem v tomto článku, takže dnes jen malá aktualizace. Jeden z mých nejoblíbenějších www.ellbyell.cz už bohužel v mezičase zanikl (a zatím jsem nenašla stejně kvalitní náhradu se spolehlivě stejným vkusem a velkým výběrem bavlněných často japonských pláten nebo Lotty Jansdotter). Další skvělý eshop takoy.cz jsem nově objevila.

Stálicemi, které mě nikdy nezklamaly, jsou Šárka Honsová alias wilburrina.cz, jejíž  autorské vzory a kvalita tisku i látek jsou prostě úžasné. A také sitiniti.cz, které se teď postupně vrací po delší pauze. I peonygarden.cz a materialistic.cz jsou stále mí oblíbení.

U takoy.cz se dají pořídit krásné originální vzory na různorodých typech materiálů. Do některých jejich motivů jsem se vyloženě zamilovala, bavlněná plátna mají úžasně jemňounká a úplety poctivé.

Co mi dlouhodobě v ČR chybí jsou pěkné pánské vzory na bavlněných plátnech. Copak se šije jen pro ženy? Narazila jsem ale na stránky spoonflower.com, kde můžete strávit hodiny, budete-li chtít. A možná i když chtít nebudete. Vzory navrhují různí návrháři z celého světa a je jich tam opravdu spousta. Metr látky vychází skoro na 500 Kč. Bavlněné plátno má mírně vyšší gramáž než jsem zvyklá, je krčivější a digitální tisk tmavších tónů by možná snesl trochu více vytunit, ale ten obrovský výběr vzorů nemá snad obdoby. Díky krčivosti a vyšší gramáži se tamní plátno příliš nehodí na šití oblečení, ale barvy jsou kvalitní, neseperou se. Na toaletky a peněženky značka ideál. A ten výběr vzorů ...



Článek píšu o své vůli a podle svých zkušeností, nejde tedy o placené partnerství. A pokud mi napíšete další tipy, budu jen ráda...


7 komentářů:

  1. Barčo, taky používám "levné" látky jen na podšívky, popřípadě na bederáky nosítek, na které kupuji jednobarevky.
    Mohu vřele doporučit osobní návštěvu Flex-texu, kde mají krásné značkové (kokka, cotton and steel) za výborné ceny. E-shop mají tragický, nemají na něm všechny látky a hlavně nepíšou výrobce. Takže pokud člověk nepozná látku od oka, neví, co kupuje. Chodím tam, když potřebuji nějakou speciatlitku do deky apod.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, na Flex-tex mám spadeno už od minule, myslím, žes mi to taky psala někam do komentáře. Na eshopu se tváří trochu nenápadně, ale jestli mají kokka a cotton and steel, bude to moje první zastávka, až jednou vyrazím do Prahy. Nějak se tam pořád ne a ne dostat. Moc dííík! B.

      Vymazat
  2. Moc zdravím, úplně chápu ellbyell.cz mi také moc chybí. Já také investuji do dražších kousků, teď nejvíce asi u sitiniti.cz, ale mám i od Wilburina.cz plus osvědčilo se mi bubulakovo.cz, tam jsem brala i levnější metráž na celé teepee a i po praní dobré. Dále i Ragos v Brně:) Už mít jen neomezený rozpočet:)))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, super, tak bubulakovo.cz zkusím, asi jsem už slyšela, ale nemám prozkoumáno. Na Ragos vždycky zapomenu, ten mám taky moc ráda, mám ho přímo na cestě do práce - což je teda pro rozpočet dost nebezpečné :) Díky... B.

      Vymazat
  3. Ahoj Barčo, koukám, že jsi se od vánoc krásně rozepsala. Jsem nadšená.
    S látkami mám stejné zkušenosti. Taky jsem objevila TAKOY, mám ráda RAGOS.
    I když ne každá levnějsí látka je špatná a drahá dobrá. Fakt to je někdy sázka do loterie. Nemám šanci si látky osahat. Holt malé město. Někdy jsem z látek zklamaná a někdy si pak nadávám, že jsem si nekoupila více a lituji. Stejné zkušenosti mám i s koženkami, sehnat kvalitní zipy je u nás nadlidský výkon.
    Řeším poštovné, aby se vyplatilo. Manžel cestuje a jeho otázka bývá, chceš něco vyzvednout? Naštěstí chápe mou látkovou úchylku.
    Potíž bývá pak v nacenění zboží, kdy spousta lidí nechápe, že metr není za hubičku a tudíž cena tomu odpovídá.
    Miluji vůni nových látek, ráda si je prohlížím na sluníčku, pod obrysem večerního světla a ráda je hladím. Uklidňujete mě to.
    Baru, krásný víkend. Lenka B. z NJ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, já taky koukám, nějak mi přišla psací slina asi;) Pořád jsem přemýšlela, jak blog pojmout, jestli není už moc osobní a jestli by neměl být spíš o tipech, návodech, aby vám, čtenářům, byl více užitečný. No a ono to potom nějak nešlo. A teď se mi nějak začalo chtít, tak hážu přemýšlení za hlavu a píšu. A mám radost, že máš radost :)

      Podepisuju všechno, co píšeš - krom vyzvedávacího muže:) Ten můj cestuje jen po jižní a východní Moravě, to se na vyzvedávání látek moc nehodí. Taky mám pár osvědčených levných látek, ale ten adrenalin, když je člověk objedná a než je vypere a zjistí, jestli jo nebo ne. Zipy hrůůůza! Látková vášeň, tak v tom jedu taky úplně stejně. A naceňování to je nekonečný příběh :) Měj se parádně! B.

      Vymazat
  4. Já raději vyčíhám slevový kupon do galanterie a pak objednám více látek za nižší cenu. Ale je to kvalita. Párkrát jsem zkusila něco levnější koupit a bylo to spíše k vzteku. Některé vzorky šly i jako hadr na mytí nádobí nebo manželovi do dílny, protože z toho se fakt nedalo nic vyrobit. Trochu mi to připomínalo čínská trička, která jedné mé známé přišla z Wishe. To byla taky tragédie, která vydržela asi měsíc.

    OdpovědětVymazat