čtvrtek 3. září 2015

Sgrafito v dětském pokoji




Hliněné omítky v našem staronovém rekonstruovaném domečku převládají. Zpočátku jsem tomu nevěřila, ale jejich barva i struktura je hodně příjemná a zvláštním způsobem působí na psychiku. A to i v zatím rozestavěném a nedokončeném domě. V dětském pokoji, který je otevřený až do krovu, jsme se rozhodli hliněné omítky ozvláštnit vyškrabávanou kresbou. Nejsem moc zastáncem barevných obrázků v dětských pokojích, barevných hraček a různého haraburdí je v nich i bez nich až kam. 

Takže podklad sádrová omítka, nahoru hliněná omítka, do které co nejrychleji (před zaschnutím) vyškrabávat. Jde vlastně o kontrasgrafito, protože se vyškrabuje do tmavé omítky na světlý podklad. A jako motiv jsem vybrala zjednodušený strom, takovou pseudobřízu s totálně nebřízovými listy. Přišlo mi to dost jednoduché, žádné proporce, kterých bych se musela držet (a které by potenciálně asi dopadly spíš neproporciálně), prostě jediná možná kresba pro antimalíře mého typu.

Vyškrabávala jsem spárovačkou (železná špachtle, kterou se spárují cihly), nejdříve celý obrys a pak postupně vyškrabat vnitřek stromu, větví a listů. Osvědčilo se mi začít nahoře (tam to nejdříve schne) a pokud nestíhám, a vlhkost hlíny už není ideální, namáčet houbičkou (jinak se jemnější detaily odloupnou plošně, a to mě vždycky naštvalo :-))

Jak je strom vyškrábaný, působí trochu 3D - což ještě posiluje to, že je namalován do rohu místnosti. A příčné vyškrabávání kmenu ještě posiluje dojem břízy, což je trochu kouzlo nechtěného, ale vypadá to, myslím, dobře. Zatím v pokoji stojí lešení a chybí bílý sádrokarton nahoru pod střechu mezi krokve (které zůstanou přiznané), takže je strom trochu maskovaný a nevyniká, ale už si trochu představuju, jak tam přijde dřevěná ptačí budka, dolů přimaluju siluetu zajíce a tak...

Žádné komentáře:

Okomentovat