sobota 28. března 2020

Vzdělávání, které nás baví




Začali jsme cíleně přeskakovat některé úkoly zadané školou a nahrazujeme je tím, co nám přijde zajímavé. Co baví holky i nás.

Učebnice na prvním stupni už sice vypadají o něco zajímavěji, než vypadaly za nás, nemůžu se ale ubránit dojmu, že jsou všechny cvičení tak trochu na jedno brdo. Obrázky a barevnost to nespraví. A když už jsme u té kritiky, ani ta grafická stránka učebnic, alespoň těch našich, není teda nic moc. Chybí mi asi trochu originality, citlivější barevnosti, prostě něco, co odliší jednu učebnici od druhé. Navíc, čím vzdálenější je dítě od první třídy, tím méně jsou učebnice zajímavé. Je to ale můj dojem, třeba máte jiné a zajímavější materiály než my.

...

Co se týká matematiky, chybí mi více, jak říkal taťka, selského myšlení. Pozadí za příklady, aby děti věděly, proč se co počítá. Ne naučit se jeden až dva typy slovních úloh a pak to celé děsně zdržovat zápisem, který je v podstatě pořád stejný a při těchto úlohách pro většinu dětí zbytečný. A pak ten stejný typ úlohy ještě pětkrát, aby se to dostalo dětem pod kůži. Chápu, i ti, kterým počítání až tak nejde, se všechno naučí systémem cvičené opice, je to ale smysl matematiky?
(Jen poznamenávám, že bohužel nejedeme podle matematiky profesora Hejného, ta je právě na selském myšlení založena)

Našli jsme si proto únik - holky mají každá svou Matematiku hrou zahraniční autorky Lindy Bertola. Baví je moc, Klárka svou čarodějnickou školu má už skoro hotovou a přemlouvá mě k objednání další. Do češtiny je přeloženo ještě pár dalších dílů, například o mimozemšťanech nebo špionech.








Co se týká Terezčina čtení, už dlouho koumáme, jak jí to celé zpříjemnit. potřebuje totiž hodně trénovat, jde ji to kapku ztuha. Jenomže sloupečky slov na rozlišení "b" a "d" ji tak otrávily, že nechtěla číst už vůbec nic. Delší texty ještě nezvládá, ani edici První čtení, čte opravdu pomalinku. Zatím nejlepší, co jsme vymysleli a funguje, je obrázkové čtení Andrey Popprové. Jedna dvojstrana - jeden příběh, obrázky  čtení urychlují, děj je svižný. Texty jsou oživeny drobnými úkoly a hádankami, některé i naučné. Jen mě mrzí, že je většina textu velkým tiskacím písmem, potřebovali bychom i něco podobného s klasickým textem.






Co se týká prvouky, připadala mi celkem zajímavá v první a druhé třídě. A zase, možná jen používáme nedobrou učebnici, ale když měla tento týden Klárka udělat zápis z druhů rostlin (vypsat pět obilovin, pět užitkových rostlin, dvě okopaniny atd.), přišlo mi to trochu smutné.

My ale máme poklady jako Tvořivou knížku o přírodě, Knihu aktivit v přírodě nebo knihu Tohle není věda. O těch asi není třeba moc psát, koukněte spíše na fotky. Některé navíc už asi znáte z jiných blogů.

Skvělé jsou ještě sešitky od Pipasik, ty už taky máme mnohokrát vyzkoušené. Plus některé věci mají ke stažení zdarma. Holky jsou hodně tvořivé, takže kdykoli je učení se něčeho spojeno s vyráběním, jdou po tom.

Taky je hodně chytly pokusy všeho druhu (momentálně máme namočené listy kedlubu v potravinářských barvách). Doporučuji každou středu ve čtyři odpoledne přímý přenos z brněnské Vidy - dělají Pokusy na doma.













No a potom naše drobná úchylka v mapách - máme s mužem oba vystudovánu Geografii a kartografii na Přírodovědě. Objevila jsem u anglického nakladatelství Usborne (můj objev loňského roku - Danči, mávám) sešit aktivit pro orientaci v mapě. Český překlad není, takže to holkám překládám, ale vlastně mi to ani neva, protože tohle mě teda fakt baví. Říkám - úchylka.







Od minulého týdne máme nově od nakladatelství Usborne (taky v angličtině) pracovní sešit o umění, který vznikl ve spolupráci s britskou National Gallery. Zatím jsme stihli jen prolistovat, ale myslím, že i tak mohu jen doporučit. Vlastně nevím, jestli si ji nebudu po večerech vyplňovat tajně sama..








Snad jsem některé z vás inspirovala a začnete si učení s dětmi více užívat. A omlouvám se za své brblání na náš vzdělávací systém, občas se tomu prostě neubráním.

Kdo máte další tipy nebo zkušenosti, co baví vás i děti, prosím, pište, budeme moc rádi..


11 komentářů:

  1. Díky, díky za tipy. Mne to učení dětí tak nebaví. Nejradši bych, aby studovaly samy a s těmi knížkami, které doporučuješ, to určitě půjde. Obě holky čtou velmi rády. Takže jsem právě utratila víc než patnáctset v e-shopu za knihy (rovnou jsem vzala všechny čtyři Matematiky hrou, dvě Tvořivé knihy a Tohle není vědy a jednu podobnou). Koronaprázdniny budou dlouhé, tak ať jsme připravení.

    Zdravím Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, super, to mám radost! A s těma dvěma to vůbec není špatný nápad, je to u nás často důvod hysteráčku, kdo bude co vyplňovat. Tak držím palec, myslím, že to má potenciál děti aspoň hodinu denně nevidět 😉 B.

      Vymazat
  2. Tahle by se ti mohla líbit. Naše děti jsou rezistentní. Ale mně se líbí moc. https://www.ngprague.cz/keska-v-galerii-1
    S tím čtením... Čtení malých písmen potřebujete kvůli škole, že? Vnitřní motivace se tím strašně zabíjí. Spousta dětí má blok číst dokud to nezní jako dospělé čtení, dokud si v tom nejsou jistí. Pak je lepší nechat to dlouho jen na velkých písmenech, ať sbírá pozitivní zkušenosti a sebevědomí, že dokáže přečíst s porozuměním. <3 myslím na vás ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, Keška v galerii mě teď úplně nadchla, tu určitě zkusíme. Moc moc díky, takové tipy mají cenu zlata. Čtení bohužel potřebujeme kvůli škole, Terezka když málo trénujeme a nejde ji to, je z toho špatná, protože ji to pak nejde ani ve škole. Ale myslím si to úplně jako ty - velká písmena ji krásně jdou, takže to je pak úplně jiná radost ze čtení. Moc to asi nechápu, proč děti musí pobrat všechna písmena ve čtyřech různých tvarech hned v první třídě 🙁. Taky se držte..
      P.S. Často na vás myslím, že jste děsní machři jak to domškoláctví zvládáte.

      Vymazat
  3. Báro, právě kvůli tomu systému je Míša ve škole v Deblíně - mají Hejného matematiku, číst a psát se učili genetickou metodou, jdou podle programu Začít spolu. A asi i právě proto ho ta škola tak baví, teď mu hodně chybí kamarádi, doma se jenom učit ho šíleně nebaví. Děkuji za tipy na knížky, určitě jej využijeme, jak se s Míšou musím denně učit, tak Oli má pocit, že je na druhé koleji, takže zakoupíme nějaké předškolácké knihy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Matildo, školu v Deblíně všem průběžně závidíme, jen pro nás bylo komplikací to dojíždění. Možná zbytečně, ale nepřekousli jsme to. My vymyslíme aktivitu i Sáře, stačí ji zadat stříhání nebo navlékání korálků, puzzle a světe div se: ona u toho vydrží! Vzory táhnou asi:-)

      Vymazat
  4. Moc se mi líbí, jak jste se k tomu postavili. Čtu rodičovské diskuze a je mi z toho ouzko, já bych byla za zpětnou vazbu ráda, ale bohužel jí moc nemám (tak snad dobrý, kéž by). Učebnice teď používám zřídka, jen aby nezapomněli psát. Jestli vám chybí Hejný a nevadí elektronika, přihodím pár provařených tipů, který jedu už dlouhodobě a teď mi přijde, že už je znají všichni, ale kdyby náhodou ne... Zvládnete i když jedete klasiku, je to hodně intuitivní:
    M - www.matika.in - přehledně dle ročníků
    finanční gramotnost www.zlatka.in
    ČJ - www.gramar.in
    Absolutně nejlepší inspirace na lekce venku je www.ucimesevenku.cz
    Hodně taky využívám
    https://www.umimematiku.cz/ - lze přepnout na umíme česky/fakta/anglicky.
    Je toho mraky, ale na tomhle stavím, tak kdyby se vám něco z toho hodilo... držte se. Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, moc moc díky, jsi nejzlatější. Něco známe, něco ne a určitě na to kouknem. Nemáme sami šanci ani čas procházet všechno, co najdeme, takže tip na něco prověřeného je nad zlato. A moc jsi mě potěšila, že jsme se k tomu dobře postavili.. Mám pořád tendenci plnit vše do puntíku jako poslušná školačka, takže každé posvěcení naší minirebelie vítám nadšeně. Taky se držte a dík!

      Vymazat
  5. Dobrý den, Báro, děkuji moc za tipy na knihy :-) Děti doma máme také tři, ale školačku zatím jen jednu. A mám podobné zkušenosti jako Vy - zadaná cvičení a úkoly ji nebaví...A já to docela chápu, neustále dokola doplňovat cvičení na vyjmenovaná slova nebo sčítat a odčítat pod sebou by mě taky nebavilo. Tak jsme se s manželem rozhodli, že to nebudeme hrotit a co stihneme, to stihneme :-) Místo toho se naše dcera naučila zahrát na klávesy 5 písniček, zvládla římské číslice, naučila se pracovat s buzolou, sama si čte v encyklopediích o dravých ptácích a o vesmíru a musím říct, že toho ví teď mnohem víc než já :-)
    Přeji hodně síly a hlavně zdraví!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, super! Jen já mám tak nějak pocit, že ty naše tři rampepurdy by snad jen celé dny něco lepily a stříhaly. Mám pocit, že po ničem samy od sebe nějak nejdou, potřebujou impuls. A mou přítomnost, co nejdéle :) Držte se, tohle samovzdělávání mi přijde skvělý model.. B.

      Vymazat
  6. skvělé knihy... jedna zajímavější než druhá a všechny můj šálek čaje :-) Děkuji!

    OdpovědětVymazat